Felanmälan

Ibland trasslar tekniken, hur avancerad den än är. Då kan ni göra en felanmälan. Men det är viktigt att ni gör felanmälan till rätt mottagare. Ofta är det företagets tjänsteleverantör ni ska vända er till i första hand. Om felet ligger hos oss meddelar de oss i sin tur så att vi kan åtgärda det.

Vilken typ av fel handlar det om?

Vem ni ska vända er till vid felanmälan beror på vilken typ av fel det gäller.

Driftstörningar

Är det driftstörningar i internetuppkopplingen är det företagets tjänsteleverantör du ska vända dig till i första hand. Då gör de en felsökning tillsammans med dig över telefon. Förhoppningsvis räcker det för att lösa ditt problem, men om inte kontaktar tjänsteleverantören oss för att göra felanmälan och låta oss lösa problemet.

Avgrävd kabel

Handlar det däremot om exempelvis en avgrävd kabel ska du kontakta oss direkt. Då skickar vi ut en entreprenör som åtgärdar felet mot en kostnad.

Funkar inte internet, tv eller telefonin?

Kontakta då i första hand din tjänsteleverantör, alltså de som levererat Internet, tv och telefoni till dig. De hjälper dig tillrätta, eller tar ditt ärende vidare till oss om problemet ligger någon annanstans än hos dem.

Gör-det-själv-felsökning

Innan ni drar igång en felanmälan är det alltid en bra idé att göra en felsökning på egen hand. Inte sällan är det något så enkelt som en kontakt som har lossnat, och du skulle bli förvånad om du visste hur många problem som går att lösa genom en enkel omstart av utrustningen. Det här kan låta som självklarheter, men är ändå lätt att glömma bort:

  1. Kontrollera att kablarna är hela och sitter ordentligt i all utrustning utan att glappa.
  2. Om det inte hjälper, starta om all teknisk utrustning – kundnod, router, datorer och andra boxar.
  3. Om det inte heller hjälper, och om du kan – testa att tillfälligt koppla in en dator direkt i kundnoden för att försäkra dig om att det inte är fel på din router. I vanliga fall behöver du ha en router, därför ska du enbart koppla bort den tillfälligt vid felsökning.
  4. Om det inte heller hjälper, gör en felanmälan.